Swiss Contribution

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej

Project supported by a grant from Switzerland through the Swiss Contribution to the enlarged European Union

INSTYTUCJA REALIZUJĄCA PROJEKT

Fundacja Karpacka

PRO MONTANA w kantonie GOMS 2012r.

 

Dobre praktyki szwajcarskie

Poznane podczas wizyty studyjnej zespołu wdrażającego projekt „Alpy Karpatom”

Szwajcaria, 17-23 września 2012

 


PRO MONTANA w kantonie GOMS

Andy Imfeld, Ulrichen

niwland@bluewin.ch            http://www.coopathome.ch/b2c_coop/b2c/start/%28citem=3447917&carea=4AD5CA068AAB0365E10000000A030109&cpgsize=24%29/.do#|world/?world=ZWELT_130_PM_PIC1

Pro Montana to nazwa marketingowa dla grupy producentów - kategorii bio - dostarczających wysokiej jakości sery, wino, makarony, wędliny, zioła, soki do szwajcarskiej sieci supermarketów Coop. Inicjatorem powstania sieci jest Andy Imfeld, któremu w 2005 roku udało się namówić Dyrektora sieci Coop do stworzenia wspólnej marki dla produktów górskich z Regionu Goms. Coop stworzył i promuje markę ProMontagna sprzedając w swoich supermarketach 120 produktów na wydzielonych stoiskach.

Chińska telewizja nakręciła film o Andym, należący do serii dziesięciu filmów o niezwykłych postaciach w  Szwajcarii, zatytułowany „Another way of living in the Swiss Alps” (Inny sposób na życie w Alpach szwajcarskich). Film opowiada historię sukcesu Andiego i ProMontany. Wszystko zaczęło się od problemów, Andy nie chciał opuszczać regionu, który powoli wymierał, chciał produkować i sprzedawać produkty lokalne. Andy wielokrotnie próbował umówić  się na spotkanie z menagerem sieci marketów COOP, który w końcu dał mu godzinę na spotkanie. Rozmawiali jednak do wieczora, a  następnego dnia podpisali umowę współpracy.  Zakres umowy wykraczał jednak poza możliwości finansowe i produkcyjne Andiego, wobec czego zachęcił   do współpracy sąsiadów. Pod zastaw własnych nieruchomości (w tym domów), otrzymali z banku kredyt. Pozostałe fundusze, zgodnie z umową, uzyskali od COOP. Andy zajmuje się hodowlą 50 krów mlecznych. Krowy wypasane są na trzech poziomach, latem wypędzane są w góry, aby trawę z dolin wykorzystać w zimie. Andy zajął się ostatnio programami energii odnawialnej, jego dom ogrzewany jest z własnej bioelektrowni.  Interesuje go energia wiatru, zbudował elektrownię  wiatrową. Ostatnio podjął współpracę z firmami tureckimi w zakresie odnawialnych źródeł energii. W swojej społeczności jest niewątpliwie charyzmatycznym liderem.  Z tego samego regionu co Andy pochodzi Cesar Ritz, twórca sieci super ekskluzywnych restauracji na świecie.   

 

 

Partnerzy projektu

Helvetas Swiss Intercooperation

Bermo, Szwajcaria 

www.helvetas.org                     




AKonsult 

CH-4310 Rheinfelden, Switzerland 

www.akonsult.com  

Bieszczadzka Agencja Rozwoju

Regionalnego w Ustrzykach Dolnych

www.barr-ustrzyki.pl

 

Podkarpacka Izba Gospodarcza w Krośnie

www.pigkrosno.pl

 

Regionalna Izba Gospodarcza w Sanoku

www.rigsanok.p


 

Bieszczadzkie Forum Europejskie w Lesku 

www.bfe-lesko.pl